Farvel til de internationale vejledere

de internationale vejledere blev fyret

Farvel til de internationale vejledere

”De internationale vejledere ophører i 2016” lød den overraskende udmelding i emnefeltet på en mail, der landede i MUNDUs indbakke fredag eftermiddag den 11. december kort før klokken to. Mailen var sendt rundt til referencegruppen, en lang række aktører inden for global undervisning i Danmark. Mailens ordlyd var kortfattet: Vi må desværre meddele, at de internationale vejledere udfases i 2016. Vedhæftet finder I mere information. Jeg vil gerne takke for vores gode samarbejde med jer alle. I har i den grad været med til at kvalificere vores arbejde. I det vedhæftede dokument stod der lidt mere, som for eksempel at samarbejdet mellem Undervisningsministeriet og Udenrigsministeriet, som har finansieret vejlederne, stopper på grund af besparelser.

 

Danmark sakker bagud

Af uransagelige årsager ser Undervisningsministeriet det åbenbart ikke som sin opgave at iværksætte målrettede indsatser for at fremme global undervisning. Derfor var det også Udenrigsministeriet, der skulle sørge for, at den globale dimension kom på skolernes dagsorden i forbindelse med den nylige skolereform ved at betale for ansættelsen af de nu afskedigede internationale vejledere. Samtidig lader de nylige reformer i af Folkeskolen paradoksalt nok til at have skabt mindre tid og rum for lærerne til at tænke nyt, og herunder også at tænke globalt. Nye initiativer inden for global undervisning og dannelse sker ofte med støtte fra Danidas Oplysningsbevilling, igen Udenrigsministeriet. Men denne pulje er også lige blevet hårdt ramt af finanslovsbesparelserne. Denne prioritering står i skarp kontrast til mange andre lande, hvor man har nationale strategier for at sikre at børn og unge får den nødvendige globale dannelse:

  • I Finland er der konsensus om, at global undervisning er så vigtigt, at det skal skrives stærkt ind i grundskoleloven. Allerede for tyve år siden blev Udenrigsministeriet og Undervisningsministeriet i Finland enige om at samarbejde om at få det globale perspektiv ind i skolens pensum. I starten af 2000 begyndte man at invitere NGO’er ind i skolen, og samtidig indledte man et stærkt internationalt samarbejde.
  • I England er der 23 Development Education-centre over hele landet, som tilbyder professionel støtte til lærere. I centrene er der forskellige ressourcer, og man kan få kurser og rådgivning i forhold til at få mere globalt perspektiv ind i sin undervisning. Der findes ligeledes et ”Global Learning Programme” og en ”Global Teachers Award”, som er et kursusprogram, hvor lærere lærer nøglebegreberne til global undervisning at kende.
  • Holland lå i mange år i toppen, hvad angik både støtte og udbredelse af global undervisning. Der var en lang og stærk tradition for globale perspektiver i undervisningen på alle niveauer, og Holland var nummer ét i forhold til støtte til global undervisning. 
  • I Belgien, Canada, Australien og i England har man forskning indenfor global undervisning om fx hvordan man underviser bedst i globale temaer, hvilke temaer man kan opdele global undervisning i, og hvordan man kan evaluere på undervisningen.

 

Stor skuffelse

Reaktionerne fra de internationale vejlederes referencegruppe er meget enslydende. Folk er overraskede, skuffede og kede af, at det store behov for global undervisning nu igen mister politisk prioritering. De takker for et godt samarbejde og melder sig klar til at forstætte det vigtige arbejde – med eller uden støtte fra Undervisningsministeriet. I MUNDU håbede vi også på, at ansættelsen af de internationale vejledere var begyndelsen på, at man endelig også i Danmark begyndte at tage nødvendigheden af global dannelse mere alvorligt. Vejledernes afskedigelse under to år senere tyder desværre ikke på det. 

Der er lukket for kommentarer.