Global undervisning – på en anden måde

Global undervisning – på en anden måde


Dette hæfte er udviklet for undervisere, som arbejder med global undervisning i Europa. Bogen præsenterer et overblik over forfatterkollektivets arbejde og indeholder to eksperimentelle undervisningsvejledninger.

Download Global undervisning – på en anden måde her eller få tilsendt en trykt udgave for kr. 50 + portoudgifter (skriv til os).

Indhold

Den første undervisningsvejledning Helt Basalt er et program beregnet til selvstudie individuelt eller i grupper. Det indeholder en ressourcesamling, der er organiseret i seks tematiske områder:

  • Benægtelse af vold
  • Benægtelse af ikke-bæredygtighed
  • Benægtelse af forbundethed
  • Hvordan har undervisning bidraget til problemet?
  • Og hvad så nu?
  • (U)muligheden af at forestille sig en anden måde.

Den anden undervisningsvejledning Grav dybere og relatér bredere er et eksperimentelt kursus, som forfatterne afholder på bestilling. Den involverer kortlægning, forestillingsevne, kropslige øvelser og øvelser relateret til vores forhold til jorden.

Jeg forstår at …
1.  Programmet muligvis ikke har nogen øjeblikkelig praktisk anvendelse i min kontekst, og det er i orden.
2.  Jeg behøver ikke at være enig med alt præsenteret, men jeg glæder mig til at se, hvad der vil ske.
3.  Jeg kan føle mig ubehagelig til mode, forvirret og frustreret gennem denne proces, og jeg tager ansvar for at observere og lære fra mine bevidste og ubevidste reaktioner og min modstand.
4.  Det er op til mig at afgøre, hvornår jeg skal presse mig selv videre, og hvornår jeg skal stoppe og reflektere og observere.

Fra “Broccolifrøaftalen”, side 27.

Om forfatterkollektivet

Forfatterene er et kollektiv af forskere, kunstnere, undervisere, studenter og aktivister, som er involveret i forskning, kunstnerisk, pædagogisk og kartografiske eksperimenter indenfor uddannelse. Kollektivets arbejde er baseret på en lang række betænkeligheder relateret til racisme, kolonialisme, manglende bæredygtighed, klimaforandringer, økonomisk ustabilitet, psykisk sårbarhed, intensivering af vold i det sociale rum og vold overfor naturen.

Kollektivet forsøger at gøre sundere levedygtig sameksistens muligt, men som er svært at forestille sig indenfor den aktuelle referenceramme. Det dekoloniale perspektiv er inspireret af analyser og praksisser foretaget af oprindelige folk. Disse analyser bekræfter, at de nuværende globale problemer ikke er relateret til manglende viden, men til en iboende voldelig moderne kolonial væremåde.

Læs mere om forfatterne på Gesturing Towards Decolonial Futures her. på deres webside. Her finder du også flere ressourcer inklusive denne udgivelse i sin originale udgave.

Dette hæfte er udarbejdet af Vanessa de Oliveira Andreotti, Sharon Stein, Rene Suša, Tereza Čajkova, Dani d’Emilia, Elwood Jimmy, Bill Calhoun, Sarah Amsler, Camilla Cardoso, Dino Siwek og Kyra Fay i april 2019. Hæftet er oversat til dansk af Thomas Kamp Damgaard og udgivet af MUNDU med støtte fra Bridge 47 i september 2019.

Download Global undervisning – på en anden måde her eller få tilsendt en trykt udgave for kr. 50 + portoudgifter (skriv til os).

NB. Vi beder om din mailadresse i forbindelse med download for at kunne evaluere på et senere tidspunkt.


Oversættelsen er finansieret af Bridge 47 – Building Global Citizenship, som er et projekt skabt og implementeret af 16 europæiske og globale folkelige organisationer. Projektet vil mobilisere og gøre det globale civilsamfund i stand til at medvirke til en transformation hen mod global retfærdighed og udryddelse af fattigdom via Global Medborgerskabsundervisning.

Læs mere om Bridge 47 på dansk her.

Dette projekt er medfinansieret af Den Europæiske Union.

Der er lukket for kommentarer.