Leder du efter en meningsfuld praktik, hvor du kan fordybe dig i global undervisning, bæredygtighed og fundraising? Bliv praktikant i MUNDU i efteråret 2024! Vil du være med til at klæde børn og unge på til at begå sig i en global verden, der hele tiden er i forandring? Brænder
Leder du efter en meningsfuld praktik, hvor du kan fordybe dig i kommunikation og grafisk design? Bliv praktikant i MUNDU i efteråret 2024! Er du en kreativ kommunikationsentusiast, der brænder for at arbejde med bæredygtighed og globale tematikker? Vil du være med til at gennem vores digitale kanaler at klæde
Lærere og undervisere – Vi har brug for din hjælp! Vores fantastiske praktikant har i forbindelse med sit projekt “MUNDU MAKEOVER” udarbejdet et spørgeskema, som hun har brug for DIN hjælp til at besvare. Besvar spørgeskemaet her. Her er, hvad hun fortæller om sig selv og projektet: “Hejsa! Det er
Nyt undervisningsmateriale fra MUNDU I efteråret 2023 har vi taget hul på udviklingen af undervisningsplatformen Dit liv-vores planet og forløbet Den globale tøjkrise. Formålet med forløbet er at skabe større bevidsthed om bæredygtig udvikling og planetens grænser for elever i udskolingen gennem design thinking og scenariebaseret undervisning. En t-shirts livscyklus
Aktivt og engagerende orienteringsløb om fred Krig og konflikt kan være svære emner at tale om i undervisningen. MUNDU tog derfor i forbindelse med Europarådets Global Education Week rundt på danske skoler i uge 49 og 50 med “Fredsplanetens Orienteringsløb” – et udeskole-didaktisk, aktivt og engagerende orienteringsløb om krig, fred
Participate in the next testing round of Let’s Act! Students between 12 to 16 years can get an understanding of the Sustainable Development Goals and climate change. The learning platform contains topics such as sustainable development, CO2 emissions, biodiversity, human rights, and suggestions for how to save the planet. You
MUNDU er i gang med at udvikle nyt spændende undervisningsmateriale! Dit liv – vores planet Dit liv – vores planet er et forløb rettet mod udskolingselever. Formålet er at skabe større bevidsthed om bæredygtig udvikling og planetens grænser for eleverne gennem design thinking og scenariebaseret undervisning. Eleverne skal i
Deltag i næste testrunde af Let’s Act! Her kan elever mellem 12 og 16 år få en større forståelse for verdensmålene og klimaforandringer. Læringsplatformen indeholder emner om bæredygtig udvikling, CO2-udslip, biodiversitet, menneskerettigheder og forslag til, hvad vi skal gøre for at redde planeten. Du kan godt glæde dig, for materialet
I de seneste år har Black Lives Matter-bevægelsen, klimaprotesterne og coronapandemien tvunget undervisere til at nytænke deres undervisning. I en tid, hvor det kan synes som om at kriserne vælter ned over hinanden, er det vigtigt at huske på at uddannelsens potentiale rækker langt ud over teknisk kunnen. Det er
I begyndelsen af foråret 2022 har MUNDU sammen med samarbejdspartnere arbejdet på projektet Let’s Act! Projektets mål er at udvikle en e-læringsplatform, der kan give elever i alderen 12-16 år en bedre forståelse for verdensmålene og klimaforandringer. Denne forståelse kan skabes gennem platformens temaer, såsom: bæredygtig udvikling, klimaforandringer, CO2-udslip, biodiversitet,
Har du mulighed for at komme i virksomhedspraktik nu, så kan MUNDU godt bruge dig hen over sommeren fra slutningen af juni. Dine opgaver bliver meget blandede. Vi er et lille sekretariat, så vi hjælpes ad med opgaverne. Medvirke ved MUNDUs aktiviteter Kommunikation Opdatering af MUNDUs websteder Fundraising Oversættelsesarbejde fra
Europarådets paneuropæiske kongres om global undervisning blev organiseret af Nord-Syd Centeret og skete fra den 31.maj til den 1.juni 2022. Diverse aktører fra internationale organisationer, regeringer, parlamentsmedlemmer, lokale og regionale myndigheder, civilsamfundsorganisationer og undervisere var samlet over et par dage til denne kongres. Kristoffer Larsen fra MUNDU deltog og har
Planetens bæredygtighed er i krise, så menneskeheden har brug for en ny økonomisk model. Doughnut-modellen er et alternativ med fokus på planeten og på menneskelig trivsel. Både planetens og menneskers behov kan tilfredsstilles på en bæredygtig måde. Kate Raworth udgav i 2017 bogen: Doughnut-økonomi – Syv principper for en fremtidig
I projektet Let’s Act! skal MUNDU sammen med partnere i Bulgarien, Rumænien, Italien og Danmark producere en læringsplatform. Elever fra 6.-10. klasse skal have en bedre forståelse af de af FN’s Verdensmål, som vedrører det at bevare planeten, energi, co2-udslip, forbrug og meget andet. Platformen skal bidrage til at eleverne
I de sidste par år har mødet mellem europæiske aktører indenfor global undervisning været online. Det er ikke kun en reaktion på pandemien, det er også et resultat af ConcordEuropes nye strategi, hvor global undervisning blev en tværgående dimension i stedet for en hub i sig selv. Efterårsmødet fandt sted
Kom til til filmpremiere på MUNDUs seneste film om Malawi, som handler om et af Danmarks første bistandsprojekter. Tolv unge mænd fra Malawi ankom til den lille søvnige stationsby, Kolind på Djursland i marts 1966. Her skulle de være i 1½ år og lære om bygninger, gartneri, landbrug og motorer,
“I en tynd tråd” er et nyt undervisningsmateriale til udskolingen og STX. En dansk gymnasieelev køber en t-shirt online med en skjult besked fra en tekstilarbejder i Indien. “This t-shirt was made under bad conditions. Help me” Undervisningsmaterialet formidler en problemstilling, der fylder meget for de fleste unge. Nemlig deres
Vil du med på seminar om et nyt læringsspil? Bridge 47 har udviklet et nyt online spil til undervisningsformål. Realtopia: message from the future er skabt for at engagere unge til at blive globale verdensborgere. Siden Covid-19 pandemien har undervisning været hensat til online formatet. Det har givet lærere en
MUNDUs praktikant Amalie Blæsild Johansen har skrevet om unge og klima i vores nye projekt, som vi forventer at have færdigt i 2022. Klima på skemaet De seneste år har flere og flere unge engageret sig i klima og i demonstrationer. Klima er kommet på den globale politiske dagsorden, og
Når politikerne omtaler begreber og grupper på særlige måder, smitter det af på befolkningens forståelse af virkeligheden og dermed i sidste ende virkeligheden. Således bliver ord til virkelighed. I mit speciale belyste jeg, hvordan vi med ord er med til at forme virkeligheden. Den fortælling, politikere og andre autoritetsfigurer opstiller